ff

ff

När vi kastar våra tomma glas finns det alltid någon med hjärtat kvar/ Födda ur hav och himmel står vi kvar, för vi glömmer aldrig denna stad

Jag var sugen på att kolla på fotboll, men kände att det inte skulle vara en smart prioritering att lägga pengar på, med tanke på de ynka hundringar jag har kvar att spendera de närmaste veckorna. Detta löste sig dock smidigt, då jag på villkoret att jag åt en djävla köttbulle fick en biljett, gratis. En uppoffring värd 150 spänn, tänkte jag.

Den var senig. Och benig. Det som personifierar kött med andra ord. Skammen efteråt vill jag inte ens tala om! Nejdå, så illa var det inte. Jag frågade Andreas om han kunde bjuda mig på en biljett till nästa OS, om jag åt en hel stek. Han verkade inte så angelägen.

Men vilken otrevlig jargong det var på läktaren! Nej otrevlig var en underdrift, jag vill påstå att den var pretty much oacceptabel. Personer som skriker ut hora och fitta var och varannan minut? Och fäller kommentarer som "Åk hem till ditt hemland" "Din feta, fula djävla tjockis" osv. ? Inte okej. Bara det att spelarnas utseende skulle ha någonting med någonting att göra. Men det är ju just typiskt att ge sig på folks yttre attribut, när det är någonting helt annat det handlar om (det vill säga ett djävla spel/lek). Då känns det givetvis väldigt relevant att befläcka något som ska vara roligt och glädjande (sport), med sexism och rasism. Fruktansvärt moget.

Jaja, förutom denna lilla detalj var det jätteroligt. Spännande!




2 kommentarer:

  1. Näe! INTE OKEJ!
    Jag och Jonatan ska på fotboll i september, AIK - Djurgården på Råsunda och jag hoppas att stämningen i AIK-klacken kommer vara trevlig. Annars blir jag fan förbannad. Fast frågan är ju om man vill bråka med arga muskliga fotbollssupportrar...
    Idioter.
    "Du är dålig!" vore en lämpligare kommentar än "jävla fitta".

    SvaraRadera
  2. Det är ju just det! Man sitter där och är förbannad och frustrerad, samtidigt frågar man sig om det är värt att säga något. Dels för att de är arga, som du säger. Och för att de förmodligen är fulla också, och ändå inte bryr sig ett skit om vad man tycker.
    Hoppas ni får det kul iallafall:)

    SvaraRadera