ff

ff

eat and sleep...it´s all we need



Det är visst alltid lika svårt att komma igång med saker såhär i början av januari har jag märkt. Det var bara några veckor sedan som jag hade koll på allting,pluggade flitigt,och var så effektiv jag kunde vara. Men nu.......daaamn så segt det är att komma igång. Bara sådanna där enkla,vardagliga grejer som att kolla mejlen känns jättejobbiga. Vill bara stänga av datorn,lägga mig i sängen med en kopp te och läsa en bok. Eller bara hänga med folk.  Men jag misströstar ej(alldeles för mycket iallafall...)jag ska nog komma igång. Min plan är att åka till skolan och greja lite imorgon,och så ska jag börja skriva på min hemtenta sen till helgen. 

Bara ett litet tips; Listor är lösningen på (nästan)alla världens problem. Skriv så pennan ryker, det är ett fruktansvärt bra sätt att organisera på. Listor kan man skriva för allt. Man kan planera vad man ska få gjort under 
  • dagen
  • veckan
  • månaden
  • året
  1. Börja med att skriva ner vad du vill få uträttat,precis allting som kommer upp i huvudet. Små och stora saker-rubbet.
  2. Bestäm på ett ungefär när du vill få det gjort. Då kan du dela upp listan i fler delar,eller skriva flera stycken. Hurvida man vill bestämma deadline på sina ärenden är ju såklart upp till vad man känner för. Skriver jag t.ex "gå på bio" på min lista,är ju det något som sträcker sig över hela året,och inte bara under en vecka.
  3. Fundera på hur du ska gå till väga för att få ärendet uträttat. Detta behöver man kanske inte göra på varenda liten punkt,då vissa är ganska självklara i sig själva. Men ser man t.ex på punkten "söka jobb" på min lista, så är det väldigt bra om man har någon plan för hur man ska gå vidare med den. Så antingen gör jag jag en egen lista för just den punken, där jag skriver ner mina metoder, eller så skriver jag det på baksidan av pappret.

Tycker personligen att dessa listor är till mycket stor hjälp,då de ger än en chans att slappna av en aning. Det är en enorm trygghet,och man slipper känna sig lika virrig i huvudet. Då kan man bara kolla på listan,och bocka av punkterna allteftersom. Då slipper man gå omkring och oroa sig över att det är någonting man missat,då allt man ska göra står på listan.Och kommer man på något nytt är det bara att skriva ner det. Har man väldigt mycket saker att uträtta en dag t.e.x är det en jätteskön känsla då man skrivit ner allt man ska göra,gjort det,strykit över allt,och känna att man bara kan varva ner och göra vad man vill resten av dagen.

Nej nu ska jag finslipa min lista.

yesyesyo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar